Isten hozott a fedélzeten!


Nagyon örülök, hogy idetaláltál. Szeretettel ajánlom ezt az oldalt:
olvass, írd meg a véleményedet, mazsolázz kedvedre az itt olvasható tartalmakból.

Ha személyes kérdésed van, akkor küldj egy e-mail-t:
címemet az oldalsávban megtalálod.

Hasznos időtöltést és Isten áldását Neked:

Eszti :)

________________________________________________________



2012. augusztus 13., hétfő

Szokatlan gondolatok a derék asszonyról


 

Nagyon kevés frusztráló részt ismerek a Bibliában, de a Példabeszédek 31-ben található derék asszonyos igeszakaszra sokáig így tekintettem. Azért frusztráló, mert olyan magas mércét állít elénk, istenfélő asszonyok elé, amit nem hiszem, hogy bármelyikünk meg tudna ugrani. Akárhányszor olvastam ezt a részt, mindig az az erőteljes érzés kerített a hatalmába, hogy én sohasem leszek ilyen. Soha.

Egyszerűen esélytelennek éreztem, hogy valaha kimondhassam magamról: már elértem, ott vagyok, már megütöttem, vagy megközelítettem a derék asszony-szintet - és ez elkeserített, nem pedig inspirált.

Igazából nem segített mások e témájú bibliatanulmányozása sem. Számomra úgy tűnt, hogy ez egy olyan igeszakasz, amit mindenki egyképpen értelmez: mégpedig úgy, hogy ez a rész egy olyan mércét mutat meg, amihez nekünk, mai keresztény asszonyoknak márpedig igazítani kellene magunkat. Igaz, hogy amikor erről bármilyen fórumon vagy könyvben szó esett, akkor mindig erőtlenség jött le belőle. Az, hogy, bár így kellene élnünk, nem tudjuk ezt maradéktalanul megtenni: hiszen melyikünknek van a derékasszonyéhoz minden aspektusban hasonlító mintaélete?!

Régebben nem találtam furcsának, hogy ez az igerész konkrétan lenyomja az embert. Engem mindig lenyomott, de nem gondolkoztam el ezen a tényen komolyabban. Mármint azon, hogy hogyan nyomhat le Isten szent Igéje. Aztán egyszer újraolvastam ezt a részt: eléggé értve ahhoz, hogy végre más fényben, szövegösszefüggésében tudjam azt szemlélni.

És így, rendesen megértve többé nem nyomott le ez a rész. Rájöttem, hogy egyáltalán nem kellett volna, hogy lenyomjon és ma sem kellene, hogy annyi hívő asszony lenyomja magát amiatt, amit ebben az igerészben a derék asszonyról olvas. Ugyanis ennek a szakasznak az üzenete más, mint amit eddig hittünk róla. Lássuk, milyen szokatlan gondolatokról van is szó...

Kezdjük az elején. De tényleg az elején. Ezzel kapcsolatban két fontos dologra kell emlékeznünk. Az első, hogy a Biblia nem mindig volt szakaszokra és versekre tagolva. Mi már csak így ismerjük a Szentírást, ami nem feltétlenül baj, mert sokkal követhetőbb így. Azonban a mostani formának megvan az a hátránya, hogy ellustít.

Hozzászoktunk, hogy az igevers-számozás meg a különféle bekezdéscímek által elszeparált részeket különálló egységeknek tekintsük, holott ez gyakran nem így van. Az Ige egyes részei olykor a számozás és tagoltság ellenére összetartoznak: van, amikor nagyobb egységet alkotva, nem izolálhatóan. Különösen akkor kell ezt szem előtt tartani, amikor valamely nehezebb igeszakaszt próbálunk kibogozni.

Amikor szövegkörnyezetet nézünk, akkor a legtöbbször nem elegendő egy bekezdéssel előbbre ugrani tájékozódás végett. Néha ennél jóval 'messzebbre' kell elmenni, mert egy nagyobb szakasz tartozik egybe - de megéri a kutakodást, hogy rátaláljunk fontos összefüggésekre.

A másik dolog, hogy nagyon óvatosan kell bánni az igék aktualizálásával, mert ezzel a módszerrel könnyen eljuthatunk olyan általánosításokhoz és kiterjesztésekhez, amelyek már teljesen idegenek az adott igétől és amit soha nem is jelentett. Ezzel a tarsolyban kezdjük akkor a legelején.

De melyik is a legeleje? Hát az, hogy "derék asszonyt kicsoda találhat? Mert ennek ára sokkal felülhaladja az igazgyöngyöket." Ez az, nem? Nem.

Nem ez a legeleje. Az igerész legeleje 9 igeverssel előrébb van. És éppen ez a kulcsa az egész történetnek.

Így hangzik:

Lemuel király beszédei,
prófécia,
mellyel tanította vala őt az anyja.
(Példabeszédek 31:1)

Ez nagyon-nagyon érdekes. Felfigyeltetek már erre korábban? Ki írta? Egy anya! Kinek? Király fiának. Milyen típusú intelem ez? Prófécia.

Na, hát ennyi a kulcs: a derék asszonyról szóló rész egy anya próféciája, amelyet fiának mondott/írt, aki történetesen egy király volt.

Nekem ez hatalmas felismerés! De, hogy érthetőbb legyen, átfogalmazom.

Mi nem a derék asszonyról szóló igeszakasz? Nem egy férfi gondolatai arról, hogy milyennek kell lennie az asszonyoknak. Nem egy nőknek szóló mércerendszer, ami akár a korabeli, akár a mai asszonyoknak igazodásul szolgál. Nem egy leírás arról, hogy nekem vagy neked milyennek kellene lennünk.

Gondolkozzunk kicsit, hogy ez mit is jelenthet a számunkra...

1. A derék asszonyról szóló rész anyai intelem. Nekem is vannak fiaim*, és igyekszem felkészíteni őket mindarra, ami férfiként, férjként, apaként majd rájuk vár. Azt, hogy milyen életük lesz, vagyis a sikerüket, mint férfi, férj és apa nagyban meghatározza majd, hogy ki lesz a feleségük. Ezért különösen nagy figyelmet kell szentelnem arra, hogy felkészítsem a szívüket az ideális feleség-jelölt felismerésére.

A világ nagyon hangos, tolakodó és testies ezzel a témában kapcsolatban. Sajnos a magukat hívőnek valló lányok között is kevés, aki megüti az igei mércét a visszafogott öltözködéssel és a szelídséggel kapcsolatban. A nagyszájú, rámenős harsogás, a másik nemmel szembeni kacérkodás és a kihívó öltözködés könnyen megzavarhatja, és elbolondíthatja egy fiatal férfi eszét, aki józan ítélőképessége helyett a szeme kívánsága szerint fog magának párt választani. Amikor szerelmes, akkor már késő jó belátást átadni, vagy figyelmeztetni a döntésének veszélyeire. Ezért meg kell őket tanítani idejekorán felismerni, hogy melyek a nem ideális partner-jelöltek jellemzői.

Ezt úgy lehet megtenni, hogy sokat beszélünk arról, hogy milyen a megfelelő feleség-jelölt. Ehhez az ideális képhez bármikor vissza lehet térni gondolatban, és össze tudjuk vele hasonlítani azokat, akik elénk kerülnek (egyelőre csak olyan szinten, hogy a srácok észreveszik, ha a nagyobb lányok nem megfelelően vannak felöltözve, illetve képesek a maguk számára konklúziókat levonni ismerősök elhibázott párválasztási döntéseiből). Így már korán megtanulják felismerni, hogy kik nem is jöhetnek szóba.

Nem arról van itt most szó, hogy tökéletes párt keresek a tökéletes gyerekemnek. Egyáltalán nem! Tudjuk, hogy senki sem tökéletes, és nem kergetünk rózsaszín álmokat. De tudjuk azt is, hogy mekkora a tétje ennek a döntésnek. Tudjuk, látjuk magunk körül, hogy egy-egy megromlott házasság mekkora teherként tud nehezedni a felekre és nem akarjuk ezt a gyerekeinknek! Ezért muszáj korán lefektetni az alapelveket, hogy amikor odakerülnek majd, hogy ténylegesen választaniuk kell, legyen mihez nyúlniuk.

Lemuel király édesanyja felismerte a tétjét a fia házassági döntésének, ezért bölcsességgel intette és felkészítette őt, hogy amikor a döntés ideje eljön, akkor a fia ne hibázzon.

2. A derék asszonyról szóló rész prófécia. Ez a téma komolyságát és a gondolatok ihletettségét is mutatja.

Aki pedig prófétál,
embereknek beszél
épülésre, intésre és vigasztalásra.
(1Korinthus 14:3)

A derék asszonyról szóló rész nem csupán anyai intelem, hanem Isten kinyilatkoztatása is. Nem ismerjük Lemuelt a bibliai történetekből, sem az édesanyját, de bizonyára nem véletlen, hogy Isten úgy gondolta, hogy ez a rész fontos, hogy benne legyen a Szentírásban. Megtanulhatjuk belőle, hogy az istenfélő szülők, gyakran az Ő eszközei, hogy bölcsességre és helyes tanácsra vezessék az utódokat. Akár természetfeletti módon is.

3. A derék asszonyról szóló rész egy férfinek szól. Nem nőknek íródott és nem véletlenül! Ezért elhibázott dolog magunkra vonatkoztatni. Ne próbáljuk egy-az-egyben követendő mintaként boncolgatni, se kitűzendő célként magunk elé állítani, hiszen nem ezért van, nem is volt ezért. A legtöbb, amit tehetünk, hogy anyaként hasonló útmutatással látjuk el a fiainkat, ha vannak fiaink.

Ha párválasztás előtt álló férfi vagy, akkor használhatod ezt az igeszakaszt arra, hogy magadban felállíts egy mércét a leendő feleséged kiválasztásához, de ezt is csak akkor teheted meg, ha Lemuelhez hasonlóan te is egy ország vezetője vagy. Mert:

4. A derék asszonyról szóló rész egy királynak szól. Ez egy nagyon fontos gondolat, és már ezért sem alkalmazható azok számára, akik nem országok és birodalmak vezetői.

Egy uralkodó különlegesen komoly helyzetekkel is szembesül, éppen ezért a feleségének merőben más mércét kell megütnie, mint bármely más, az országban élő asszonynak. Nemcsak, hogy nem kell ilyenné válnunk - nem is tudunk ilyenné válni, ha nem vagyunk uralkodó-feleségek!

Az egész derék-asszony igeszakasz olyan élethelyzeteket vázol, amelybe nem kerülünk, ha nem király a férjünk. Természetesen lehet általánosítani, és idézni azt az igét, hogy minden férfi vezető, hiszen a saját családjában ő a fej, és ezért minden asszony egy vezetőnek a felesége - de miért általánosítanánk ennyire? Ez az igerész nem erről szól.

Van még egy érdekes gondolat. Arról ugyanis még nem beszéltünk, hogy kicsoda a derék asszony. Mielőtt belemerülnénk ennek a nagyszerű nőnek a jellemzésébe, meg kell róla állapítanunk egy nagyon fontos dolgot: ő nem akárki, hanem a leendő királyné! Vagyis egy uralkodócsaládról gondoskodó vagyonos asszony, akinek a kezében sok minden összefut. Egy ország boldogulása is múlik azon, hogy mennyire lesz képes kreatívan a férje mögött állni, amíg az az országot vezeti. A mérce tehát nagyon magas, de azért magas, mert egy király feleség-választásának igen komoly tétje van. Ezt szem előtt kell tartanunk minden egyes róla szóló igeverset szemlélve. Folytatás következik...

* pocaklakónk az előrejelzések szerint kislány, de az ő nevelésével kapcsolatban jelenleg csak elméleti tudással bírok.:)

 



   

4 megjegyzés:

  1. Kíváncsian várom a folytatást. Én épp nemrég kezdtem foglalkozni ezzel az igeszakasszal. Én úgy gondolom, hogy ismerek olyanokat, akikre nagyjából ráillik az igeszakasz, és példaképemnek tartom őket. De egyre inkább úgy látom, hogy ez az ő külön adottságuk, hogy ennyire megfelelnek a derék asszony képének, és talán tőlük több kéretik majd számon. Persze az nem árt, ha igyekszünk, hogy ilyenek legyünk....

    VálaszTörlés
  2. Én úgy gondolom, hogy inspirálni inspirálhat ez az igeszakasz, de nem gondolom, hogy azon kellene igyekeznünk, hogy ilyenné váljunk. A Bibliában vannak sokkal direktebb igaszakaszok, amiket magunkra lehet vonatkoztatni. Pl. amiket Pál apostol ír az asszonyokról. Szerintem elsősorban azokhoz az igékhez kell nyúlnunk, amelyek pont rólunk szólnak, azokkal kapcsolatban kell igyekeznünk. Illetve az igyekvés talán nem is a jó szó, hiszen nem én kezdeményezek vagy tűzök ki megvalósítandó célokat (pl, hogy ilyen vagy olyan szeretnék lenni), hanem Isten kezében vagyok agyag.

    A Szentlélek mutat rá, hogy éppen most miben kell változtatnom, és nem én motiválom önmagamat, hogy megfeleljek bizonyos igéknek. Úgy hiszem, Isten nem nyomja az orrunk alá a teljes kinyilatkoztatást, hogy nesze neked, válj ilyenné, ha tudsz, hanem az Ő keze és irányítása alatt fokozatosan változunk. Ha Tőle eltávolodunk, ez a változás megáll. Ha közel maradunk Őhozzá, akkor napról napra alakít és változtat, mígnem kiformálódik bennünk a krisztusi jellem.:)

    VálaszTörlés
  3. Én pedig úgy gondolom, hogy aki szemezget az Igében, és nem tekinti azt egységében önmagára vonatkozónak, az önmagától veti el a Teljességet. Sok érdekes dolgot hoztál ezzel a szakasszal kapcsolatban, Eszti! És ahány ember, annyi félre oldalról szól neki az Ige. De úgy érzem, az a legfontosabb, hogy szóljon! Ne hárítsuk el ezt a részt, hogy ez Lemuél feleségéről szól, és mi megkönnyebbülhetünk.....Az Igének minden egyes szava hozzánk, nekünk szól. Csak hagynunk kell, hogy megérjen bennünk. És ha hagyjuk, idővel megfog.... Na, akkor vehetjük észre igazán a kincseket! Üdvözlettel: egy másik Eszter :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem hárítok: hiszem, hogy a teljes Szentírás Isten szava és ami ránk vonatkozik, azt tudnunk kell magunkra vonatkoztatni, de nem helyénvaló a bibliai szöveg valamely részét kontextuson kívül értelmezni. Fontos, hogy ki mondta és kinek.

      Az Igén keresztül az Úr mindig tanítja azt az embert, akinek erre nyitott a szíve. Mindegyik résznek lehet hozzánk mondanivalója, de ez nem jelenti azt, hogy minden egyes igevers egy parancs, amit magunkra kell vonatkoztatni. Kontextuson belül kell értelmezni az Ige minden egyes részét. A kontextusban értelmezés nem azonos a szemezgetéssel. Ha a Példabeszédek 31-re úgy tekintek, mintha egy hívő asszonyokra vonatkozó általános követelménylista lenne, akkor figyelmen kívül hagyom a kontextust, amely világosan kimondja, hogy ez egy prófécia, amelyet egy anya mondott a fiának.

      Hiszem, hogy lehet inspirálódni ebből a részből, de nem tartom helyesnek a kicsavarását - vagyis azt, ahogyan ma gyakran használják, fejbevagdosva vele az asszonyokat és olyat kívánva tőlük, amit Isten nem kér. Fontos, hogy helyén kezeljük ezt az igeszakaszt és ne tegyünk indokolatlanul nagy terhet azokra, akik úgy szeretnének élni, ahogyan az Ige tanítja.

      Törlés