2009. február 12., csütörtök

Óvd meg a gyermekedet! 1. (Waldorf)



Kedves Blogolvasók!

Ennek a blognak az indulásakor, kisgyermekes szülőként került elém először a Waldorf iskolarendszer. Nem tudtam róla sokat, de hívő emberként voltak ellenérzéseim vele kapcsolatban. Akkoriban találtam meg az interneten azt az egyik vallásos folyóiratban megjelent, Waldorfról szóló, kritikus hangvételű írást, melyet a szerző engedélyével akkor és ott le is közöltem itt a blogon.

Ez 11 évvel ezelőtt történt. Azóta nagyon sokan hozzászóltatok ehhez a blogposzthoz. Volt rengeteg, a cikket kritikával illető, a Waldorf mellett kiálló vélemény és persze volt, aki saját tapasztalatait vagy véleményét megosztva egyetértett azzal, hogy a Waldorf sem keresztényeknek, sem másoknak nem jó alternatív suli.

Én az évek múltával egyre inkább azt éreztem, hogy ennek az átvett újságcikknek nem kellene a blogon lenni, mivel én nem így írok, nem így érvelek, mint a cikkíró, mégis én kapom a hideget-meleget érte és nekem kell megvédeni az ő álláspontját, pedig én lehet, hogy egészen máshonnan közelíteném meg a kérdést. De nem szerettem volna csak úgy leszedni ezt a posztot, hiszen annyi sok érdekes, értékes hozzászólás volt a Waldorf pro és a Waldorf kontra oldalon is.

Az elmúlt hetekben végre kitaláltam, mi legyen: elhatároztam, hogy magam járok utána a Waldorfnak és erről írok egy saját blogposztot. Azt nem tudom, mikor fog elkészülni, de addig is fenn hagyom a hozzászólásokat a régi blogposzthoz. Magát a korábbi írást egészében kitöröltem, így az már nem lesz megtalálható a blogomon, de ha új ember vagy itt nálam, tudd, hogy korábban ezen a helyen egy a Waldorf iskolák oktatási rendszerét vallásos szempontból megközelítő kritikus újságcikk volt: a hozzászólások még erre reagálnak.

Amint megszületik a saját blogposztom a Waldorfról, valószínűleg törlöm ezt a posztot, így sajnos a hozzászólások is el fognak veszni, de akkor már az új írást lehet véleményezni, ami tényleg az én véleményemet fogja tükrözni. :)



54 megjegyzés:

  1. Nagyon örülök, hogy írtál erről, mert én sem tudtam ezeket a dolgokat és már készültem utánanézni, mi is az a Waldorf iskola, de hát sokmindenre nem érkezem mostanában.
    Elég meggyőző ez az iromány!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm, hogy írtál erről a témáról! Én is úgy voltam vele, ahogy te: nem tudtam mitől, de valahogy "büdös". Tudtam, hogy antropzóf, de hogy ez mit is jelent valójában, most sikerült megértenem.
    A gondom csak az, hogy van egy olyan érzésem, hogy egy waldorfos lazán lesöpörné ezt a cikket. Túl egyoldalú és túl általános. Nekünk elég, de ha meg akarunk győzni egy waldorfost, ahhoz kevés. Márpedig én szeretnék meggyőzni néhányat. Érted mire gondolok?
    Tovább kéne vinni ezt valahogy és gyakorlati példákat keresni, megnézni, hogy valóban ma is így működnek ezek a dolgok, vagy ez csak az elmélete, stb.
    Nem kukackodás akar ez lenni, csak úgy érzem ez komoly hiánycikk a piacon: egy nehézsúlyú, ütős Hit vs. waldof.

    VálaszTörlés
  3. Git, Kamilla- örülök, hogy épülésetekre volt a cikk.:)

    Kamilla, még átgondolom ezt a dolgot. Mindenestre elkezdek kutatni, hogy van-e már valakinek belinkelésre méltó cikke a témában- hogy ne kelljen megírni.:D Aztán meg lehet, hogy mindentől függetlenül bevállalom. :D Értesítelek, ha készül...

    VálaszTörlés
  4. Kedves Kamilla,

    Örömmel kezdtem olvasgatni az oldalt, mert mi is az otthonoktatás hívei vagyunk. Jó, hogy vannak mások is, akik így gondolkoznak. A waldorfos cikket én írtam és ez csak egy rövid vázlatos ismertetés kívánt lenni. A teljes cikket dokumentum formátumban szívesen átküldöm, ha megadsz egy e-mail címet, hogy hova küldjem.

    Isten áldjon, Gyula bagolygyula@gmail.com

    VálaszTörlés
  5. Gyula, köszönöm a felajánlott lehetőséget! A magam részéről már éltem is ezzel.

    VálaszTörlés
  6. Pepita írta:
    Kamilla, úgy érted, vannak olyan ismerőseid, akik újjászületett keresztények, és őket szeretnéd meggyőzni a Waldorf helytelenségéről? Vagy világi gondolkodásúakat? Azoknak miért is számítana az igei alap?

    VálaszTörlés
  7. Üdvözlöm. Én tanítottam népzenét Waldorf-iskolában. Nem hinném, hogy az általam ismert tanárok maguk okkultak lennének.Én inkább egyfajta felszínességet látok benne, amely nem meri kimondani a mélyebb dolgokat. Ezért az imáik is inkább gügyögőek. Nem sikerült magyarítani a pedagógiát, a magyarországi tanárok túlzóan németesek. Van valamilyen furcsa egyházuk, melynek a szertartásai, mint az eurythmia, szerintem nagyon erőltetett. Nekem mindig azt mondták, a tanároknak nem kell antropozófussá válniuk ahhoz, hogy tanítsanak. Kár, hogy ennyi hiba van ezekben az iskolákban, de szerintem az itt tanítók lehetnek keresztények, és nevelhetnek szertettel. De ha az alapkoncepció hibás, akkor nem sok jót hoz az sem.

    VálaszTörlés
  8. Kedves Névtelen. Köszönöm, hogy leírta a tapasztalatát. Sajnos az 'okkult' és a 'keresztény' szavak alatt sokan sokfélét értenek, így egyik értelmezésbe talán belefér a két fogalom egy lapon említése, míg a másikba már nem. Én a keresztény szót a bibliai értelmében használtam. Ebben az értelemben az a keresztény, aki újjászületett, Krisztust követi. Krisztus követése azt jelenti, hogy szívemből hiszem mindazt, amit a Biblia az Ő személyéről állít és e hitre nézve Isten átformálta és megáldotta az életemet. Ezért hálából az életemet Őhozzá szabom és így még több áldásban részesít- s a földi életem után a Biblia bizonysága szerint Isten a mennybe visz és Vele lehetek örökre. Ha Krisztust követő keresztény vagyok (az vagyok), akkor azt kell mondjam, hogy nincsen másik út, ami Istenhez vezet. Így az antropozófia egy hamis istenkeresésbe vezeti bele az embert. Nyilván amit talál, az sem az igazi, nem Isten. A Waldorf iskolák antropozófiához kötődő eljárásai miatt egy hamis istenképre épülő tanra épülnek. Keresztényként a Biblia arra tanít, hogy ne vegyünk részt a sötétség gyümölcstelen cselekedeteiben. Ha valaki keresztény és ismeri az igazságot, akkor miért menne el egy olyan helyre tanárnak, ahol más világnézet fényében történik az oktatás? Ha ilyen értelemben nézzük, akkor keresztény és okkult, illetve keresztény és antropozófus társfogalmakként kizárják egymást. Persze van más értelmezés is. Én abból indultam ki, ami felől meg vagyok győződve.

    Az utolsó mondatával pedig nagyon egyet tudok érteni.

    VálaszTörlés
  9. Gyermekem Waldorf gimnáziumba jár.Amit ti itt öszehordtok erről,az egy nagy marhaság és tudatlanság.Ha ma kezdhetném előlről a gyermekeim taníttatását,nem egyházi iskolába adnám őket,hanem waldorfba.Ez vn,és ez tapasztalat,amit meg ti itt egymás közt vitatgattok és okoskodtok,az meg csak mendemonda.

    VálaszTörlés
  10. Névtelen, én sem adnám a gyerekemet egyházi iskolába, de waldorfba még inkább nem. Nem írtál konkrétumokat, hogy a fentebb írottak közül mivel nem értesz egyet, így érdemben nem tudok reagálni a soraidra. Annyit viszont hozzátennék, hogy az, hogy a gyereked hogyan érzi magát egy gimnáziumban, korántsem teszi a Waldorfot elfogadhatóvá.

    Csak mert túléled, hogy elüt egy kamion, attól még nem fogod ajánlani, hogy más is bátran ugorjon elé. Pedig nem biztos, hogy azonnal bajod lenne, de mégis: a nyilvánvalóan veszélyes dolgoktól az ember távol tarja magát. A Waldorf szellemisége teljesen ellentétes azzal a Lélekkel, amely a Jézusban hívő emberekben munkálkodik és Aki a biblia lapjain kijelenti magát. Nem lehet kétfelé menni.

    A Waldorf veszélyességének mértékét nem az dönti el, hogy hányan jönnek ki látványos harci sebekkel abból az intézményből. Sátán intelligens lény, aki az embert a kívánságainál fogva ejti bűnbe. Ha valamiről nem akarunk tudni, az nem jelenti azt, hogy az a dolog nincsen ott...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. " A Waldorf szellemisége teljesen ellentétes ...."
      Ezt vajon el lehet-e dönteni ezek alapján, amik eddig ide le lettek írva ? Hmmm .....

      Törlés
    2. Nem feltétlenül az itt leírtak alapján kell ezt eldönteni, hiszen én sem annyira a fentiekre, mint a magam évekkel ezelőtti utánajárására hivatkoztam korábban. Úgy gondolom, hogy ha valaki fontosnak érzi, akkor utána tud olvasni a Waldorf oktatási filozófiájának, Rudolf Steiner gondolatainak, az antropozófiának. Ennek a cikknek a posztolása figyelemfelhívó célú volt.

      Én a saját utánajárásom és nem az eddig leírtak alapján gondolom úgy, ahogyan idézted.

      Törlés
  11. Aki nem tud arabusul, ne beszéljen arabusul!
    Amit a Waldorf pedagógiáról leírtak egyáltalán nem fedi a tényeket.
    1. Az itt tanító osztálytanítók elvégzik a a hagyományos pedagógiai főiskolát és az ún. Waldorf képzést. Nem kevesebbek, többek kollégáiknál! Ezen kívül, ha belülről látna ilyen iskolát, tapasztalná, hogy minden nap legalább 12-14 órát a tanítással és felkészüléssel töltenek.
    2. Tipikus Waldorf tantárgyak:
    Formarajz, ami 1-4. osztályig van. A gyerekeket bevezeti a a formák világába, segíti őket az írás, olvasás elsajátításába. Ezen kívül a térbeli és testi tájékozódásban is nagy segítséget nyújt. pl. 4. oszt. kelta csomók. Ezen kívül még festés és kézimunka órájuk is van.
    Euritmia: igen tipikus waldorfos mozgásforma, szintén a testséma megsegítésére és a térbeli tájékozódásra. Én magam is euritmiázok, még nem találtam benne semmi okkult formát, de szóljon, aki igen!
    TV, számítógép: Nem ördögi eszköz, hisz én magam is épp itt ülök az egyik előtt. :) DE, nem való kicsi gyermeknek, mert elsorvad a fantáziája, a képalkotása, agresszívvé teszi. Inkább sok-sok mesét halljanak az édesanyjuktól, vagy Uram bocsá az osztálytanítójuktól. Tudniillik ebben a "szektás" suliban MINDEN NAP mesét hallgatnak a gyerekek, felsőben pedig történeteket. Nem videón, számítógépen, hanem élő szóban az osztálytanítótól, aki fejből mondja! HM?
    A négy ünnep: tulajdonképpen öt!
    Szent Mihály: a betakarítás ünnepe. A gyerekek reggel megnézik a Napfelkeltét, majd egy bátorságpróbán vesznek rész (lásd akadályverseny), hű de okkult! Közben persze hallanak mesét Szt. Mihályról.
    Szent Márton: A gyerekek lámpást készítenek, énekelve ezzel vonulnak, esetleg adnak másnak is, majd visszatérve a suliba, kenyeret kapnak, amit megosztanak társaikkal és hallanak-látnak mesét Szt. Márton életéről. Ördögi, nem?
    Advnt: Minden nap a szülők és gyermekek énekelnek. Az adventi kert rendezvényen minden gyerek egy gyertyával bemegy fenyőágakból kirakott spirálba és meggyújtja a gyertyát, majd elhelyezi a spirál alakban. Vajh miért? Mert a belső lángot kihozzuk a közösségnek. Borzasztó!
    Húsvét: Tojáskeresés, húsvéti dalok,búzaültetés.
    Szent János: Már a nevéből is látszik, hogy pogány ünnep.:) Tüzet gyújtunk, piknikezünk, a tüzet átugorjuk, mint pl. Galgamácsán. Azok is pogányok?
    Testnevelés-Bothmer gimnasztika: játékok, fogócskák és ötödik osztályban Waldorf olimpia. Nézzenek utána, mit tudnak ezek a gyermekek!
    Az antropozófiáról most nem írok, mert mindenki magánügye, hogy hajlandó-e néhány filozófiai írást elolvasni.
    Én például nem olvasok Blikket, Story-t, inkább ezt, de ez a saját választásom.
    Mindenkinek, aki kételkedik inkább azt ajánlom, hogy nézzen be egy Waldorf iskolába (26 van az ország területén) és győződjön meg az igazságról!
    Üdv: Madaras Andrea

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mi voltunk próbaidőn 2 1/2 hónapig, mi egyetértünk tapasztalataink alapján azzal, hogy a Waldorf iskolák nem keresztényeknek valók. Krisztus hívőknek semmi közük ne legyen az okkultizmushoz, aminek terjesztése a Waldorf iskolák a fő célja és létrejöttüknek oka. Aki nem hiszi, keresse meg, Steiner maga írta.

      Törlés
  12. Kedves Andrea,
    A Waldorf filozófia és Blikk között van azért átmenet. Én pl. a Bibliát tanulmányozom, de természetesen ez az én választásom.

    Akkor reagálnék a felvetett gondolataira.

    1. Nem állítottam, hogy a Waldorf-tanárok kevesebbek mint más tanárok. Nem a tanárok a probléma, hanem az iskola filozófiája és az abból következő ártatlannak tűnő, de nem biztos, hogy olyan ártatlan iskolai gyakorlat.

    2. Nyilván a Waldorf-iskola is iskola: vannak tantárgyak, ünnepségek és rendezvények. Azt hiszem, egyikünk sem állította itt, hogy a Waldorf azért lenne problémás, mert nem tanítja meg hasznos dolgokra a gyerekeket.

    És azért, mert egy iskola ünnepei szentekhez kötődnek ünnepek, még nem jeleni, hogy megállják a helyüket lelki-szellemi szempontból. (a Biblia nem azokat nevezi szenteknek, mint akiket általában az emberek annak neveznek)

    Igazából ez a cikk arra szerette volna felhívni a figyelmet, hogy keresztény szempontból a Waldorf veszélyes suli. És ez így is van. Ha ön a Waldorf filozófiáját részesíti előnyben, akkor ön nyilván nem mondja magát kereszténynek.

    A két világnézet alapjaiban különbözik egymástól és soha nem lehet őket kibékíteni.

    A Biblia szerint kizárólag Jézus Krisztuson keresztül közeledhet egy ember Istenhez és Ő annak jelenti ki magát, aki bűnbánattal megalázza magát Őelőtte és segítségül hívja az Ő nevét. A megváltás kérdéséről a antropozófia merőben más álláspontot képvisel.

    Érthető tehát, hogy az ön szempontjából ezek az állítások miért nem értelmesek. Ön mást gondol abszolút igazságnak (antropozófia), mint a keresztények (Biblia).

    Én kívánom, hogy bár ön is elfordulna a hamis filozófiáktól és a Bibliát kezdené tanulmányozni, hogy Jézus Krisztus kijelenthesse magát önnek és így üdvösségre juthasson. Ameddig ez nem történik meg, addig ön nem tud azonosulni a fenti kijelentésekkel.

    És, hogy az ön szóhasználatával éljek: a cikk valóban arabusul íródott, arabusoknak, vagyis hívőknek íródott hívő szempontból.

    Az igazság nem a Waldorf-suliban van. Hanem Jézus Krisztus az igazság! A Waldorf az igazság ellen pozicionálja magát, amikor egészen más alapról építette föl az iskolarendszerét, mint amit a Biblia képvisel. Azért tettem közzé ezt a cikket, hogy a keresztények tudják, hogy ez az iskola nem jó alternatíva...

    VálaszTörlés
  13. Kedves Andrea!
    Az on által leírt ünnepi szokások hajszálpontosan fedik az "okkult" (olvasatomban ez most egyenlő a bibliai "pogány") elemek átvételét. Ha elolvassa az Ószövetséget, számos helyen figyelmezteti Isten a népet, hogy ne vigyék at gyermekeiket a tűzön, mert ezzel egy pogány istensegnek áldoznak (lásd. 5. Moz. 18:15, 2. Kir. 16:3, 2. Kir. 17:17 stb.), es ott látom a napkultusz jeleit is.
    Pál apostol azt írja, hogy ami gonosznak latszik, attól orizkedjunk (1. Thessz. 5:22), hat en megfogadom ebben az esetben is a tanácsát. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jha, kérem a katolikus vallás is erősen okkult, mert a régi vallások misztériumára építkezik. Ettől még nincs bajom a kereszténységgel, mert hívő ember vagyok.

      Törlés
    2. Az unuverzalista vallás az okkult, az egyetemes (=katolikus) valódi!
      Jóllehet evangélium nélkül az anyaszentegyház csak egy sebhelyként díszelegne Krisztus testében. -- sokaknak vannak fenntartásaik az egyházak természetfelettinek címkézett szerepkörével, de aki egy picit is lát színről-színre, azok bizakodóan földi egyház útját az Úr Jézusra bízza.

      A mennyek országa pedig egyébként is abból épül, ami töredékes.
      Tanárként van szerencsém waldorf-os gyerkeket is oktatnom, sőt még gimnazistaként is volt waldorfos osztálytársam, és az az örömhírem van velük kapcsolatosan, hogy keresik az élő igaz Istent! Csak sajnos egy nagyon független, elitista jellemet szívnak magukba, és az elköteleződés (egy szentségi jel v. a kegyelem fogadása) előtt hajlmosak toporzékolni...

      Bizonyára látnunk kellene az összes gyereket, és többet ismerni közülük, a tanárok közül. Az átka a rendszerüknek kb. nem sokban különbözik az agykontrollos -állami iskolákban oktató/nevelő- tanítónőktól.

      Az én munkahelyem felfogása eléggé "európai", de a tanítónők között vannak többen is, akik hitüket tanúságtevőn élik meg, és ezért itt (Alföldön) már a(z igényes) szülők nem iskolát, hanem tanítónőt választanak.

      Sajnos az a helyzet, hogy nagyon nehéz meggyőzően jobb alternatívát kínálni az újszerűpedagógia-igényű szülőknek. Az biztos, hogy ideológiai alapokon a waldorfok jelenléte detto törékeny, és előbb-utóbb idejétmúlt lesz a technikailag folyamatosan fejlődő oktatási rendszerben.

      Törlés
    3. I. rész

      Névtelen írta:
      "Ha elolvassa az Ószövetséget, számos helyen figyelmezteti Isten a népet, hogy ne vigyék at gyermekeiket a tűzön, mert ezzel egy pogány istensegnek áldoznak "

      Eszti írta:
      "A Biblia szerint kizárólag Jézus Krisztuson keresztül közeledhet egy ember Istenhez és Ő annak jelenti ki magát, aki bűnbánattal megalázza magát Őelőtte és segítségül hívja az Ő nevét."

      Az a baj, hogy Önök is olyan keresztények, akik nem igazán értik saját hitük alapjait.

      Névtelen, mint Jézusban hívő keresztény, az Ószövetségre hivatkozik, ami nem más mint a zsidó nép eredet és hitbéli szent irata, a Tóra. Ők máig nem ismerik el Jézust mint Messiást. Az Ószövetség úgy végződik, hogy Jehova a sokadik szövetségkötés után kijelenti, hogy többé nem köt újra szövetséget kiválasztott népével. Viszont pontosan megjelöli, hogy mikor, milyen világ helyzetben, honnan jőve és mit mondva jön el a Messiás, aki ismét közvetlenül fog a néppel beszélni az Ő nevében.
      Kedves Névtelen, Ön mint Jézusban hívő keresztény olyan szent iratra hivatkozik, mely egyáltalán nem keresztény, így az Ön hite szerint pogány. Ez a pogány irat idézi Jehova szavait a tűzugrásról tűzönjárásról, mint neki nem tetsző, idegen, pogány vallású népek rítusát.
      Sajnos megint kiütközik a vallások láncszerű kirekesztő (pogány mondja pogányra, hogy pogány) jellege. És ezt ön is tovább viszi. Ráadásul észre sem veszi, hogy ezzel nem a békességet és a megértést, szeretet képviseli (Jézusi alapeszmék), hanem haragot, megvetést és gyűlölséget kelt.

      Eszter: "A Biblia szerint kizárólag Jézus Krisztuson keresztül közeledhet egy ember Istenhez...stb"
      A Biblia melyik részéről beszél? Ó vagy az Újtestamentum?
      Az Ótestamentumról nem beszélhet, mert ott egyetlen isten szerepel Jehova, és nincs Jézus. Tehát az állítása már ebben a formában nem igaz.

      Ha az Újszövetségre gondol, az már elfogadható, mert az szól Istenről és egyszülött fiáról Jézusról.
      Viszont Jézus saját szavai és gondolatai élesen kiviláglanak és elválnak a mások által neki tulajdonítottaktól.
      Jézus a szeretetet, a békességet, az elfogadást a nyitottságot hirdette. "Miért szomorkodtok, amikor itt van a vőlegény?" Jézus az életörömöt hirdette. "Engedjétek hozzám a kisdedeket!" Ő tárt karokkal és szívvel várta és fogadta be a gyerekeket. Az embereket. Az eltévedt bárányokat. Nem szelektált és nem üldözött, hanem életörömtől átitatva mindenki előtt nyitva állónak hirdette és életével ezt igazolva tanúsította is, Isten országát, azaz a hitet.
      Nem beszélt vezeklésről, magunkat sanyargató bűnökkel terhelt életről. Pontosan ellenkezőleg: Higyj Bennem, a jóban. Örömmel élj a szívedben, mosolyogj másokra. Nem mondott olyat, hogy csak úgy lehet Őt szeretni és hinni benne, hogy a férfiak és nők ne éljék át a szerelem tiszta érzését, hogy aztán abból gyermekek szülessenek. Épp azt mondta: "Sokasodjatok! Szeressetek!"
      Egyetlen nőtől sem kívánta meg, hogy apácaként önsanyargatásban élje le az életét. Őt a sokasodással, a boldog gyermekekkel és boldog szülőkkel lehet szolgálni és nem férfiak egymásközti és nők egymásközti elzárt komor életével.
      Szent Ferenc megértette Jézus szavait.

      Törlés
    4. II. rész
      Önök itt most felszínes információk alapján középkori boszorkány üldözést csinálnak.
      Eszter: amikor pontokba szedve válaszolt Andreának, eszébe sem jutott megkövetni a kezdeti sok hamis állítás miatt. Mert Andrea egyenesen, őszintén, igazán nemes emberi módon leírta azok cáfolatát. Lepogányozták a Waldorf-iskolákat, majd amikor csupa keresztény szentek neveit említve beszámolt az ünnepekről, meg sem fordult Önben, hogy "bocsánat tévedtem, ezek nem pogány figurák". Ellenkezőleg, inkább azonnal megkérdőjelezte, hogy "megállják a helyüket lelki-szellemi szempontból."
      De milyen alapon?
      Csupa ellenségeskedés, vádaskodás, csupa emberi negatív gesztus ömlik ki magukból. Egyáltalán semmi Jézusi szeretet nincs jelen magukban. Kirekesztenek.
      Fogalmuk nincs mit hirdetett Jézus. Mint az a tömeg sem tudta, ami "Barabást" kiáltott Jézus helyett. Mert nekik is elég volt a felszínes információ, és máris képesek voltak ölni, pusztítani.

      Nem messze tőlünk a Waldorf-iskolában tanít népzenét a Muzsikás együttes egyik tagja. A másik zenetanár az ország egyik leghíresebb avantgard, underground és jazz gitárosa. Igazán jó emberek, akik csodaszép dolgokat tanítanak és ültetnek el a gyermekek lelkében.
      A mostani politikai érában a középiskolákba bevezetett szociális érzékenységet fejlesztő fogalakozás rend is a Waldorfból lett kikanyarítva.
      És még sorolhatnám az életből vett IGAZ példákat, de felesleges.
      Akik csak "cuzammen" a Bibliát idézik oda nem illő módokon, azoknak sajnos előbb való az ellenségeskedés és a pusztítás mint a jó és a szeretet mellé állás.

      Törlés
    5. Kedves forrás!

      Mivel Jézus állandóan idézte az Ószövetséget, betartotta azt, illetve azt mondta, hogy "Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem a törvényt vagy a próféták tanítását. Nem azért jöttem, hogy érvénytelenné tegyem, hanem hogy betöltsem azokat. Mert bizony mondom nektek, hogy amíg az ég és a föld el nem múlik, egy ióta vagy egy vessző sem vész el a törvényből, míg az egész be nem teljesedik." Máté 5:17‭-‬18 (http://bible.com/920/mat.5.17-18.RÚF), így a keresztényeknek a Szentírás ugyanolyan fontos része az Ószövetség, mint az Új.

      Törlés
    6. Kedves forrás!

      Azt is írod, hogy Jézus nincs az Ószövetségben. Ez nem igaz. Egyrészt rengeteg prófécia szól róla az Ószövetségben, kezdve az Éden kerti száműzési ítéletben, amely egyben a Megváltóra tett első ígéret ("Ellenségeskedést támasztok közted és az asszony között, a te utódod és az ő utódja között: ő a fejedet tapossa, te pedig a sarkát mardosod."
      1Móz 3:15).

      Másrészt a Szentháromság egy Isten már a teremtésben is megnyilvánult:
      "A föld még kietlen és puszta volt, a mélység fölött sötétség volt, de Isten Lelke lebegett a vizek fölött. Akkor ezt mondta Isten: Alkossunk embert a képmásunkra (többesszám!), hozzánk hasonlóvá: uralkodjék a tenger halain, az ég madarain, a jószágokon, az összes vadállaton és az összes csúszómászón, ami a földön csúszik-mászik." 1Móz 1:2‭, ‬26 illetve "Az Ige már a világ kezdete előtt létezett: Istennel együtt volt, és Isten volt az Ige. A világ kezdete előtt az Ige együtt volt Istennel. Minden az Ige által lett, nélküle semmi nem jött létre. Benne volt az élet, és ez az élet volt az emberek világossága. A világosság a sötétségben fénylik, de a sötétség soha nem tudta legyőzni a világosságot. Az Ige már a világon volt, és bár ez a világ általa lett, az emberek mégsem ismerték fel őt. Az Ige emberré lett, és közöttünk élt. Láttuk a dicsőségét, amely az Atya egyetlen Fiának dicsősége. Az Ige telve volt kegyelemmel és igazsággal. János róla tanúskodott, amikor hirdette: „Ő az, akiről előre megmondtam, hogy el fog jönni. Ő az, aki ugyan később érkezik, mint én, mégis nagyobb nálam, mert már előttem létezett.”
      Jn 1:1‭-‬5‭, ‬10‭, ‬14‭-‬15

      Mindemellett Jézus egyértelművé tette, hogy az a Jahve/Jehova, aki kijelentette magát Izraelnek és ősatyáiknak, úgy mutatkozván be, hogy "VAGYOK" (2 Móz 3:14), azzal Jézus egy és ugyanaz (János 8:54-58).
      Ráadásul megjelent többször is az Ószövetségben, a földi testhez hasonló formában pl. Ábrahámnak és Sárának (1 Mózes 18) vagy Sidrák, Misák es Abednégó mellett a tüzes kemencében (Dániel 3:25).

      Törlés
    7. Forrás, azt is írod, hogy "Jézus a szeretetet, a békességet, az elfogadást a nyitottságot hirdette."
      Őszintén érdekelne, ezt miből gondolod?
      Maga Jézus ezt mondta: "Ne gondoljátok, hogy azért jöttem, hogy békességet hozzak a földre. Nem azért jöttem, hogy békességet hozzak, hanem hogy kardot. Azért jöttem, hogy szembeállítsam az embert apjával, a leányt anyjával, a menyet anyósával, és így az embernek ellensége lesz a háza népe. Aki jobban szereti apját vagy anyját, mint engem, az nem méltó hozzám; aki jobban szereti fiát vagy leányát, mint engem, az nem méltó hozzám; és aki nem veszi fel keresztjét, és nem követ engem, az nem méltó hozzám. Aki megtalálja életét, az elveszti azt, aki pedig elveszti életét énértem, az megtalálja azt." Mt 10:34‭-‬39

      A szeretet nem az, hogy mindenkivel egyetértünk, sem egy szirupos ömlengés, sem, hogy ráhagyunk mindent a másikra. "Jó szándékúak a baráttól kapott sebek, de csalárd a gyűlölködő csókja." (Péld 27:6)
      Jézus megfeddte a farizeusokat, felborogatta a galambárusok pultjait, hosszasan kritizálta a hamis tanokat terjesztőket és az álszent papságot, sőt vipera fajzatoknak hívta őket (pl. Máté 23).

      A más vallásokkal kapcsolatban, más nézetű / ideológiájú embereknek ezt mondta: „Én vagyok az út, az igazság és az élet; senki sem mehet az Atyához, csakis énáltalam." János 14:6
      "Ha a földi dolgokról szóltam nektek, és nem hisztek, akkor hogyan fogtok hinni, ha majd a mennyeiekről szólok nektek? Nem ment fel a mennybe senki, csak az, aki a mennyből szállt le, az Emberfia. És ahogyan Mózes felemelte a kígyót a pusztában, úgy kell az Emberfiának is felemeltetnie, hogy aki hisz, annak örök élete legyen őbenne. Mert úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött Fiát adta, hogy aki hisz őbenne, el ne vesszen, hanem örök élete legyen. Mert Isten nem azért küldte el a Fiút a világba, hogy elítélje a világot, hanem hogy üdvözüljön a világ általa. Aki hisz őbenne, az nem jut ítéletre, aki pedig nem hisz, már ítélet alatt van, mert nem hitt Isten egyszülött Fiának nevében." Jn 3:12‭-‬18

      Valóban, Isten kegyelme, megváltása mindenkinek elérhető, aki fel- és beismeri tökéletlenségét, bűnösségét és azt, hogy szüksége van Istenre. Jézus azt mondja, „Aki énhozzám jön, én azt semmiképpen ki nem vetem" (Jn 6,37) De ez nem jelenti azt, hogy a világon valaha élő minden ember a mennybe jut, csak mert Isten szeretet és Ő elfogadna mindenkit. „Nem mindenki megy be a mennyek országába, aki ezt mondja nekem: Uram, Uram, hanem csak az, aki cselekszi az én mennyei Atyám akaratát." (Máté 7:21) Tehát Jézus mindenkit elfogad, aki hozzá jön és azt teszi, aki Istennek kedves. A többiekre vár az örök sírás és fogcsikorgatás (Mt 22:11-13)...

      Tudod, Isten szeret minden egyes embert. De Ő nemcsak maga a szeretet, Ő maga az igazság is. Ezért jött el testben Jézus, ezért halt meg a kereszten és ezért támadt fel; mert a bűneink miatt mind a pokol tüzére vagyunk méltók, de a Jézus a bűneink büntetését a halálával kifizette és ezt csak a Belé vetett hit által kaphatjuk meg. Aki nem kéri őszinte szívvel, az nem kapja. Aki nem ismeri el, hogy szüksége van rá, az nem kapja. Nem erőszak a disznótor. Adja az Úr, hogy valóban keresd Őt és az Ő igazságát, és meg is találd azt! (Aki keres, talál; a zörgetőnek megnyittatik. Lk 11:10)

      Törlés
    8. Amúgy mi tapasztaltuk a családunkban, milyen a Waldorf iskola (szülőként én, azonkívül 3 gyermekem), de ahogy megláttuk, mi zajlik ott valójában (és most nem a lelkiismeretes és sok szempontból szuper módszereket használó oktatásról, tanárokról beszélek, hanem a lelki, szellemi dolgokról), azonnal eljöttünk. Tudatlanul vágtunk bele (mea culpa), de mégis nagyon hasznos volt, mert elsőkézből tanusíthatjuk, hogy a steineri tanokon alapuló bármilyen oktatás, orvoslás, tevékenység, vallási megmozdulás vagy tudománynak beállított varázslás nem összeegyeztethető a Biblián alapuló Szentháromság Egyistenbe vetett keresztény hittel. Még akkor sem, ha szentekre vagy Jézusra hivatkoznak. Ez nem ellenségeskedés, vádaskodás, nem szeretetlenség, nem lenézés vagy a nyitottság hiánya, ez egy tény; se több, se kevesebb. Mondom én (is) ezt, rengeteg utánaolvasás, kutatómunka, személyes tapasztalat és bibliatanulmányozás után. Ha kell, kivesézhetjük, miért (pl. Steiner az okkultizmust akarta minden csatornán keresztül terjeszteni), ha van kérdés, szívesen válaszolok, gondolom, Eszti is.

      Törlés
  14. Szörnyű, osztom az előttem szóló véleményét. A waldorf nem a hamis áskálódásra tanít, mint amire ennek a szörnyűségnek a lefirkálója buzdítja a kiket is? Keresztényeket? A waldorf -ami egyébként csak az egykori dohánygyár elnevezése,- igazából Steiner-i tanok, a hagyomány őrzésre, az igazi kreativitás kifejezésére, egymás tiszteletére, elfogadására tanít (persze ha a megfelelő pedagógusok tanítják, ami ma Magyarországon hát enyhén szólva kivitelezhetetlen) Ekkora butaságokat, és állítani csak egy bibliának nevezett bulvárkönyv árnyékából lehet.:( Szomorú, azt hittem egy értelmes, igaz és természetes életről szóló, otthon oktatásos oldalra leltem. ÁÁÁ na gyorsan el is távozom.

    VálaszTörlés
  15. Volt szerencsém egy tanéven és egy hónapon át waldorf iskolában tanítani és megtapasztani a bőrömön.
    Sajnos, igazi, elmélyült munka nem folyik ott. A gyerekek elszórakoznak, sok mindenbe belekóstolnak, de nem köteleződnek el semmi mellett sem komolyabban. Nem tanít meg arra ez a módszer, hogy erőfeszítéseket is kell tenni az életben.
    Testnevelés oktatás van. A waldorf testnevelése a bothmer gimnasztika, de az egyéb sportok is kifejezetten ajánlottak, kivéve a focit és a küzdősportokat.
    Az iskolát és az udvart a diákok IS takarítják. Így tanulják a környezetük rendjének megbecsülését. Ez pozitív a kamaszokra nézve.
    Gimnáziumig valóban nem tanulnak számítástechnikát. És minél kevesebb gépet használnak.

    A gyerekek amúgy épp olyanok, mint más iskolákban.
    Viszont a tanárok ritka gonoszak és kegyetlenek. Mind egymással, mind a gyerekekkel.
    A szombathelyi waldorfba én sem adnám a gyerekemet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, hogy leírta a tapasztalatait!

      Törlés
  16. Én tanítottam waldorfban. Vannak a módszernek jó és rossz oldalai. De hogy melyik jön elő erőteljesebben, az attól függ, hogy hogyan művelik ezt az egészet. Szombathelyen nagyon szektás, merev az egész.
    A gyerekek olyanok, mint máshol. Nem jobbak, nem rosszabbak. Vannak kiváló tanulók, meg tanulási nehézséggel küszködők is.
    Az euritmián kívül van testnevelés, speciálisan wladorfos a bothmer gimnasztika. De mennek korcsolyázni, kondícionálni, tájékozódó futásra, buzdítják őket a rendszeres sportolásra, bár a foci és a küzdő sportok nem népszerűek itt.
    Az sajnos igaz, hogy elég idegen szerű az egész a sok német dallal és a magyar népdalok hiánya jellemző. De ez a tanároknak köszönhető. Nem lenne tilos a népdal, SŐT.

    Amúgy ez az okkult elmélet, amit Steiner kitalált, tényleg zűrös.
    Valamint az, hogy nincsen osztályzat, nem lehet megbukni és a gyerek ha akar tanul, ha akar nem.. a legtöbb osztály házi feladatot sem kap. Nincsenek rendszeres és kemény munkára szoktatva.
    A tanulók sok mindenbe belekósotlnak, de csak kóstolgatnak. Elmélyült munka és ennek megfelelően komoly tudásuk nem lesz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen, hogy leírtad a tapasztalataidat.

      Törlés
    2. No álljunk meg egy pillanatra ...... van házi feledat, van elmélyült és komoly munka!
      Sok Waldorf iskolában érettségizett fiatalt ismerek személyesen, és modhatom, hogy komoly, felelős emberek, de nem fanyarok, nem ízetlenek, nem humortalanok, semmi furcsa nincs bennük, nem "szektásak", nem antropozófusok.
      Igazán hasznos tagjai országunknak, a világnak.

      Törlés
    3. Gondolom Waldorf-suli és Waldorf-suli között is lehetnek komolyabb különbségek. A steineri oktatásfilozófia egy dolog, egy konkrét intézményben az elvek gyakorlati megvalósulása, manifesztálódása meg egy másik. Egy intézményhez tartozó pedagógusok kolletktív szemlélete: oktatáshoz, gyerekekhez való hozzáállása alapvetően meghatározza az ott folyó munka minőségét. A szülői közösség kimondott vagy kimondatlan elvárásai szintén erősen befolyásolják a szakmai célok tényleges megvalósulását.

      Én egyáltalán nem gondolom, hogy a waldorfos iskolások humortalanok, felelőtlenek vagy emberileg kevésbé értékesek lennének. Azt sem feltételezem, hogy ne folyhatna a Waldorf-intézményekben is komoly munka. Amiről a cikk szól (és amit viszont erről az egészről magam is gondolok) az az, hogy a Waldorf-iskolák szellemisége nem egyeztethető össze egy hívő ember értékrendjével. Nem azért, mert a Waldorf semmiféle értéket nem tud képviselni valakik szemében (eddig mindenki leginkább ezt szerette volna bizonygatni), hanem, mert egyszerűen nem lehet kompatibilis a hívő ember értékrendjével.

      Ez számomra egyáltalán nem emberi vagy szakmai vagy oktatásfilozófiai kérdés - ez tisztán lelki-szellemi (vagyis világnézeti) kérdés.

      Törlés
    4. Kedves Eszti !
      Igen, igen, értem és igazán KÖSZÖNÖM !
      Mégis ...
      Van egy komoly gondom :
      ami itt ebben a témában elhangzott (leíratott) az annyira, de annyira a kevés.
      Bocsássa meg nekem, kérem, hogy ezt írom, de le kell írnom:
      ezek talán még csak nem is karcolják a felszínt (ahogy a felvezetőben fogalmaz a szerző), épp, hogy csak a közelébe ér a felszínnek, talán egy kicsit hozzáér.
      Én azt tapasztalom, hogy akik túljutnak az első (inkább első néhány) meghökkenésen és egyre több valódi ismeretük lesz a témában, azoknál egyre fogy az a különbség, amit Ön említ.

      Törlés
    5. Elnézést szeretnék kérni, mert úgy érzem, hogy az előző megjegyzésem eléggé önteltre sikerült!
      Így utólag úgy látom, hogy elég lett volna az eleje és a vége.
      Szóval köszönöm a toleráns hozzáállását!
      Hangot adnék még annak a véleményemnek, hogy a Rudolf Steiner által képviselt világnézet - amelyre a Waldorf pedagógia is épül - annál kevésbé látszik összeegyeztethetetlennek a keresztényi érzülettel, hittel és életvitellel minél mélyebben megismeri az ember.

      Törlés
    6. Én örülök, hogy ebben a témában értelmes párbeszédet tudtunk önnel folytatni. Köszönöm a gondolatait, melyeket hozzátett. Igaza van abban, hogy a Waldorf filozófiája ebben a cikkben messze nincs kivesézve, de szerintem ez esetben ez nem is volt cél. A cikk által a Waldorf-felszín megkarcolása számomra elegendő löketet jelentett ahhoz, hogy megmutassa, milyen fontos résen lenni és utánajárni az egyes alteriskolák hátterében meghúzódó életszemléletnek (világnézetnek) - már, ha az ember véleményt akar formálni róluk (vagy, mint iskolai lehetőség érdekli).

      Úgy vélem, a steineri világnézet miatt a Waldorf filozófiája (még ha tartalmaz is vonzó, ötletes elemeket) nem összeegyeztethető a bibliai világnézettel: a cikk is ezt igyekszik kihangsúlyozni. Hogy innen ki-ki milyen mélységében érzi szükségét továbbvizsgálódni, az már egyéni érdeklődés függvénye.

      Én sok évvel ezelőtt valamelyest belemerültem az antropozófia tanulmányozásába, és a magam részéről eljutottam addig a pontig, amikor már úgy láttam: olyan rendíthetetlenül áll a két világnézet (az antropozófiai és a bibliai) egymással szemben, hogy nem lehetséges őket kibékíteni anélkül, hogy az egyiket ne kelljen komolyabban kompromittálni. Ezzel a témával kapcsolatban egy gondolatébresztőnek a cikk, úgy érzem, nagyonis alkalmas.

      Törlés
    7. Kedves Eszti !
      Üdvözlöm! Köszönöm!
      Folytatva a számomra is érdekes és értékes beszélgetést most csak arra reagálnék, amit a végén említett :
      Ön jó pár éve hozott egy döntést, mégpedig azt, hogy visszafordul az antropozófia felé vezető útról, ill. az antropozófia útjáról.
      Nem tudjuk, hogy ez hol, milyen tájon történt, nem is biztos, hogy ránk tartozik, de az, hogy mind ennek itt csak a végeredményét közli alkalmas arra, hogy elriassza az érdeklődőket. Úgy tűnik, hogy meg akarja őket kímélni valamitől. Csalódástól, tévedéstől, (Ön szerint felesleges) körök futásától ... .
      Talán nem túlzok, (bár meglehet, hogy élesen fogalmazok), ha azt mondom, hogy kicsit ez is a célja.
      Ez viszont számomra olyan, mintha nem bízna a többiekben, és afelé terelgetné őket, hogy ne is kelljen nekik dönteniük, az Ön saját döntését érvényesnek tartja más Biblia forgató ember számára is.
      Ön veszélyt említ.
      Tudom, hogy magára az antropozófiára érti, de azért bízom abban, hogy az antropozófiával való ismerkedést még nem találja veszélyesnek.
      És fölmerül bennem az a kérdés, hogy vajon veszélyes-e saját, felelős döntést hozni ?
      Ebben a kérdésben lehe-e ?
      Min múlik ?
      Hol húzódik a figyelemfelhívás és az atyáskodó megkímélni vágyás határa ?

      Törlés
    8. Kedves Eszti!

      Eszembe jutott még valami.

      Elfogadom azt a tényt, amit már többször megfogalmazott, hogy a steineri világnézet miatt a Waldorf filozófiája Ön szerint (még ha tartalmaz is vonzó, ötletes elemeket) nem összeegyeztethető a bibliai világnézettel.
      Mégis, megpróbálom Ön felé is és a többi olvasó felé is közvetíteni azt a nagyon komoly fölvetést, hogy ez az összeegyeztetés sem elvileg, sem a gyakorlatban nem lehetetlen.
      És ez nem is öncélú üres okoskodás.
      Sokkal inkább egy sajátos válasz a XX.szd. által előhozott, elénk termelt problémákra.
      Nem is csak válasz, felajánlás.
      Létezik olyan élet, (lelki élet és a mindennapok életmódja), amelyben ez az Ön által említett szétválasztottság, ez az antagonizmus nem létezik.
      Pedig az antropozófiával foglalkozva az ember direkte nem is keresi ezt, egyáltalán nem.

      Azzal a megjegyzésével kapcsolatban, hogy a gonosz intelligens és az embert a vágyain keresztül környékezi meg, azt szeretném mondani, hogy én úgy tapasztalom, hogy ez a mondat, egy univerzális "fegyver" minden vitatkozó ember szájában. Bármilyen hitbéli témáról legyen is szó, bármelyik vitázó fél bármire rásütheti és előbb utóbb el is szokott hangzani.

      Törlés
    9. Kedves Eszit!
      Eszembe jutott még valami.
      Arra szeretném kérni, hogy írjon még legyen kedves egy kicsit részletesebben erről:
      "... A Waldorf szellemisége teljesen ellentétes azzal a Lélekkel, amely a Jézusban hívő emberekben munkálkodik és Aki a biblia lapjain kijelenti magát.
      [....]
      A Waldorf veszélyességének mértékét nem az dönti el, hogy hányan jönnek ki látványos harci sebekkel abból az intézményből. Sátán intelligens lény, aki az embert a kívánságainál fogva ejti bűnbe. ... "
      Köszönettel:

      Törlés
    10. Én sosem jártam az antropozófia útján és nem is csalódtam ebben a hitrendszerben, a visszafordulás tehát nem helytálló megfogalmazás. Már csak ezért sem a felesleges köröktől vagy csalódásoktól szeretnék itt bárkit megkímélni - bár azért részemről ez is kétségtelenül egy kedves emberi cselekedet lenne.

      A cikk posztolásának a fő célja hívő keresztény emberek figyelmének a ráirányítása volt, olyan valamire, ami lelki-szellemi értelemben nem hasznos, sőt, veszélyes lehet a számukra, ill. szeretteik számára. Erre a veszélyre szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy ez létezik. Az, hogy később ki mit kezd ezzel az információval, már mindenkinek a saját meggyőződésétől és érdeklődésétől függ.

      Hogyha valaki úgy dönt, hogy mélyebben belenéz a Waldorfba meg a mögöttes hitrendszerbe, hogy megalapozott véleményt tudjon alkotni erről a témáról, akkor az az ő dolga. Ha valaki úgy dönt, hogy a cikk az ő számára kellő támpontot ad ahhoz, hogy távol tartsa magát ezektől a suliktól, az is az ő dolga. Én nem szeretnék senki felett sem atyáskodni, és természetesen nem tudnék, de egyáltalán nem is szeretnék mások helyett dönteni, még akkor sem, ha megtehetném. Nincs bennem kényszer mások életét élni, ugyanakkor hiszem, hogy fontos egymást figyelmeztetni. A Biblia is erre inti a hívő embereket.

      Egy lelki figyelmeztetést, egy számomra valóságos aggály kifejezését a Waldorf sulikkal kapcsolatban nem sorolok sem az atyáskodás, sem a mások helyetti döntés kategóriába, sőt, én bátorítanám, hogy az emberek vizsgálják meg és döntsék el maguk, hogy az antropozófia és az arra épülő Waldorfsulik világszemlélete, hitrendszere a Biblia alapján mennyire egyeztethető össze a hivő ember világképével, hitével.

      Ugyanakkor érzem, hogy jó dolog egymást figyelmeztetni, amikor annak az ember szükségét érzi. Ez most egy olyan téma, ez egy olyan helyzet, amikor én ezt így láttam jónak.

      Törlés
    11. Nem tartom kizártnak az antropozófia és a bibliai világnézet összeegyeztetését. Létezik vallási szinkretizmus (és a két előbbi 'hitrendszer' párosítása pontosan ez lenne), azonban a Bibliából kiderül, hogy az ilyen összeegyeztetéseket Isten nem állhatja, mivel olyan mértékű kompromisszumokat kívánna meg a hívő embertől, amely az istenhitének a rovására lenne csak megvalósítható.

      Egyetértek, hogy a gonoszra való hivatkozással sokszor dobálóznak a felek ilyen-olyan eszmecserékben, de szeretném, ha megértené, hogy ez számomra nem csak egy üres szólam, amivel kriminalizálom a vitapartnereim nézőpontját, vagy akár őket magukat. Meg vagyok győződve, hogy a gonosz ugyanolyan valóságosan létező személy, mint Isten maga és amikor előbbiről beszélek, akkor én tényleg egy élő személyt értek alatta. Én a gonoszra való hivatkozást nem arra használom, hogy egy nekem nem szimpatikus világnézetet befeketítsek.

      Utolsó kérését szívesen teljesítem, de nem tudom, hogy mire gondol. Ha feltesz egy konkrét kérdést, akkor tudok konkrétabban válaszolni.

      Törlés
    12. Kedves Eszti!
      Újra úgy érzem, hogy meg kell, hogy köszönjem válaszát!
      Igaza van, valóban csak figyelmeztetés, tehát nem atyáskodás és nem döntés elkerülésre való buzdítás. ELNÉZÉST KÉREK !

      " ... A Waldorf veszélyességének mértékét nem az dönti el, hogy hányan jönnek ki látványos harci sebekkel abból az intézményből. Sátán intelligens lény, aki az embert a kívánságainál fogva ejti bűnbe. ... "
      Milyen veszélyekre gondol konkrétan ?
      Milyen "sebesülések"-ről van Önnek tudomása ? Ezek az Ön tapasztalatai szerint csak azoknál jelentkeznek akik végigjárták a 8 v. 13 osztályt, vagy bárkin, olyanokon is, akiket hamarabb kivettek a szülők és másik suliba íratták át ?
      Hogyan függnek ezek össze a gonosz intelligens módon végrehajtott csábításaival ?
      A Waldorf sulival kapcsolatban a szülőknek milyen (esetleg nem túl magasröptű) vágyaik vannak, amelyekkel kiteszik magukat és a gyermekeiket a gonosz i.m.v. csábításainak ?

      Föl sem merült bennem az, hogy az Ön részéről üres szólam lenne a gonoszra való hivatkozás !
      Az a tapasztalatom, hogy bármelyik vitázó fél említi is, mindig nagyon komolyan gondolják és mindig egy, a mélyben meghúzódó, a gonosz általi olyan mesterkedést értenek alatta, ami megzavarja az egyén (a vitapartner) ítélőképességét. (Tehát nem a hitét.)
      Én úgy látom, hogy ezt pro és kontra egyaránt lehet nagyon komolyan gondolni. És nagyon komoly érvek szoktak elhangzani pro is és kontra is.
      Kérdés, hogy kinek van igaza.
      Min múlik, hogy kinek van igaza ?
      Mikor fog kiderülni, hogy kinek van igaza ?

      Törlés
  17. Számomra elég ijesztő,hogy ennyire meghatározhatja az emberi pszichét egy adott hit.Azt gondolom,sokkal jobb volna elfogadni egymást,mint ötleteket adni másoknak arra,hogyan lássak a világot.
    A Waldorf iskola számomra éppen azért szimpatikus,mert elfogadó és nem ítélkezik!
    Egy magát kereszténynek valló embernek éppen ez volna a feladata!Nem ítélkezni mások felett,hanem elfogadni a világot a maga sokszínűségében.
    Rudolf Steiner éppen ezt hirdette.Leirta ugyan az ő elképzeléseit,de senkire nem akart rákényszeríteni semmit!
    Ha követnénk ezt a gondolkodásmódot,boldogabb,szabadabb és kevésbé agresszív emberiséget tudnánk kialakítani magunk körül!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nem értem, hogy egy adott dologról való véleményformálást miért azonosítja azzal, hogy én bárkire is rá akarok bármit kényszeríteni. Nem kampányolok a nézeteimmel sehol, hanem a saját blogfelületemen fejeztem ki, hogy mit gondolok Rudolf Steiner oktatási filozófiájáról és a Waldorf iskolákról. Úgy gondolom, hogy amit leírtam, az távol esik az ítélkezésről, minthogy emlékezetem szerint semmiféle elítélő kijelentést nem tettem sem magát Steinert, sem a Waldorfban tanító tanárokat, sem az oda járó diákokat illetően. Elvekről és filozófiáról esett szó, nem személyekkel kapcsolatos életérzéseimről.

      Van a témáról egy véleményem, amely arról szól, hogy nem értek egyet, sőt, hívő emberként lelki szempontból potenciálisan problémásnak tartom fent említetteket. Ugyanakkor Önnek is van arról véleménye, hogy hogyan kellene viselkednie egy keresztény embernek, azt viszont nem gondolja, hogy amikor erről egy hozzászólásban véleményt formál, azzal már ismeretlenül is ítélkezik felettem és rákényszeríti a saját akaratát egy másik emberre. Merthogy egy szimpla véleménynyilvánítás nem is feltétlenül kellene, hogy ebbe a kategóriába essen.

      Más szavakkal megfogalmazva: ha nem is értünk egyet dolgokban, az még nem jelenti automatikusan, hogy ítélkező és a világot a maga sokszinűségében elfogadni képtelen személyek lennénk! Örülnék, ha rám sem így tekintene, azonban, ha ez mégsem valósul meg, attól még továbbra sem szándékozom mindenben egyetérteni másokkal pusztán azért, hogy elfogadóbbnak, kedvesebb kereszténynek tűnjek. Hála Istennek, nem olyan országban élünk, ahol ne írhatnám le a blogomon, hogy mi a véleményem. Hála Istennek, nem olyan országban élünk, ahol maga ne írhatna nekem hozzászólást arról, hogy az Ön meglátása szerint, hogyan kellene a keresztényeknek éreznük Rudolf Steinerrel kapcsolatban.

      Szabadon kifejezhetjük, amit gondolunk, és itt a blogon is lehetőség kínálkozik erre, hiszen a hozzászólását nem moderáltam ki, pedig egy kicsit engem szapul. De nem baj, a szólászabadság nagyon jó dolog, és én ezúton megköszönöm Önnek, hogy megosztotta a gondolatait velünk.

      Törlés
    2. Kedves Eszti!

      Egy keresztény mindig találkozik vele - akár Krisztus, ahogyan az agg Simeon prófétál róla-, hogy az ellentmondás jele lesz. Jézust minden bűn nélkül, egy koncepciós perben halálra ítélik. Ahogy Ő magáról mondja azért jött, hogy tanulságot tegyen az Igazságról, nem mond ítéletet az ember, mint személy fölött, de meg akarja menteni, azáltal, hogy tanulságot tesz róla. Ártatlanságának puszta ténye a zavaró a világ számára, aki torz szabadságképének korlátozását és ítéletet lát benne, holott a lelkiismerete sajátmagát ítéli el. Ezt az elviselhetetlen érzést, belső ellentmondást igyekszik megszüntetni, ezért veti ki magából és ítélteti kínhalálra. Ítélte két évezrede, és ítéli ma is, ha valaki keresztényként(Krisztusiként) tesz vagy elmond valamit.

      Törlés
  18. 1933-ban minden külföldön tanító pedagógust vissza hazahívtak, nemcsak a Waldorf-tanárokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a kiegészítést.

      Törlés
    2. Kedves Eszti! Köszönöm, h közzétetted ezt az èrdekes cikket! Keresztènykè t nekem sem tetszett, az alapeszméket nagyjából ismertem, de kèzzelfogható információm nem volt az alapeszméről! Több keresztèny ismeősömnek tetszik az intézmény, de eddig nem tudtam észérveket felhozni! Most már tudok!
      Korábbi hozzászólásnál olvastam, h esetleg el lehetne olvasni a teljes tanulmányt? Rendkivül érdekelne, ha lehetséges lenne elolvasni!
      Mégegyszer köszönöm a tájékoztatást!

      Törlés
    3. Kedves Eszti! Köszönöm, h közzétetted ezt az èrdekes cikket! Keresztènykè t nekem sem tetszett, az alapeszméket nagyjából ismertem, de kèzzelfogható információm nem volt az alapeszméről! Több keresztèny ismeősömnek tetszik az intézmény, de eddig nem tudtam észérveket felhozni! Most már tudok!
      Korábbi hozzászólásnál olvastam, h esetleg el lehetne olvasni a teljes tanulmányt? Rendkivül érdekelne, ha lehetséges lenne elolvasni!
      Mégegyszer köszönöm a tájékoztatást!

      Törlés
    4. Szia Ildikó!

      Örülök, hogy hasznos volt számodra ez a cikk. Ha írsz egy rövid emailt, válaszüzenetben meg tudom adni a cikk szerzőjének az elérhetőségét. Ha gondolod, vedd fel vele a kapcsolatot, remélhetőleg fog tudni segíteni a teljes tanulmánnyal kapcsolatban.

      fiukahajoban (kukac) gmail (pont) com

      Törlés
  19. Kedves Eszter, és többiek!

    Nem tudom, él-e még ez a "topik". Én szeretnék konkrét dolgokra rákérdezni. A pogányozást én is túlságosan befeketítőnek éreztem, és nagyon tetszett, hogy M. Andrea, leírta részletesebben, hogy mi is történik. Mindezzel szemben az, hogy "Nem kell különösebben magyarázni, hogy mind a négy ünnep pogány ünnepként van megtartva" szerintem nem egy túlságosan előremutató megfogalmazás.

    Szóval azért írok most, mert nagyon érdekelnének waldorfot _tapasztaló_ emberek _konkrét_ tapasztalatai, ami mondjuk nem egy rossz(abb) pedagógushoz, hanem a pedagógiához kapcsolódik. Köszönöm!

    VálaszTörlés
  20. Kedves Eszti!
    Jól értem, hogy az Ön véleménye szerint sem értéktelen a Waldorf-iskolában eltöltött idő, hanem a halál utáni életéért aggódik az ott nevelkedő emberpalántáknak ?
    Köszönettel: István

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedves István!
      Igen, jól érti. Azonban értékről, értékességről az ember a saját világnézetének a fényében tud csak beszélni. Emberileg én nem ítélem meg a Waldorfot. Pedagógiailag, vagy bármely más szempont alapján sem értékelem a Waldorfot. Lehet akármilyen egy Waldorf iskola: ezt az ott tanító pedagógusok személye és az ott folyó munka színvonala együttesen határozzák meg. De itt most nem ilyenfajta 'értékről' beszélünk. Én nem véleményezem a Waldorf iskolák emberi értékét vagy "jóságát". Ezek persze nagyon fontos dolgok: kell a jó pedagógia, a meleg szívű tanerő, a szakmai színvonal... de ezekről nehéz általánosságban beszélni, nem is szeretnék, mivel nincsenek kellő tapasztalataim. Itt kizárólag a lelki tényezőről volt szó, a gyerekek lelki jólétével kapcsolatos aggályaimat fogalmaztam meg, és ezért is tettem közzé anno ezt a posztot (valaki más tollából). Egyedül ilyen szempontból vizsgáltam az iskolát és erről az aspektusról alkottam személyes véleményt. És ebbe a véleménybe nem fér bele, hogy értékesnek nevezzem a Waldorfot - de nem azért, mert nem lehet benne ilyen-olyan érték vagy nem folyhat komoly munka ott! Hanem azért, mert a lelki tényezőn nem lehet, nem is szeretnék túllépni. Nem tudom félretenni és úgy csinálni, mintha ettől függetlenül kellene szemlélni ezt az iskolát.

      Törlés
  21. Waldorf kontra bibliai nevelés:

    "Mindenfajta nevelés önnevelés, és mi mint tanítók, nevelők csak a saját magát nevelő gyermek környezetét alkotjuk. A legkedvezőbb környezetet kell megteremtenünk, hogy a gyermek úgy nevelje önmagát, ahogy belső sorsát követve nevelődnie kell." Rudolf Steiner

    "Tanítsd a gyermeket az ő útjának módja szerint; még mikor megvénhedik is, el nem távozik attól."
    Péld. 22:6
    http://bible.com/84/pro.22.6.HUNK

    "Ezek pedig a parancsolatok, a rendelések és a végzések, a melyek felől parancsolta az Úr, a ti Istenetek, hogy megtanítsam azokat néktek, hogy azok szerint cselekedjetek azon a földön, a melyre átmenőben vagytok, hogy bírjátok azt; Hogy féljed az Urat, a te Istenedet, és megtartsad minden ő rendelését és parancsolatát, a melyeket én parancsolok néked: te és a te fiad, és a te unokád, teljes életedben, és hogy hosszú ideig élhess. Szeressed azért az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből. És ez ígék, a melyeket e mai napon parancsolok néked, legyenek a te szívedben. És gyakoroljad ezekben a te fiaidat, és szólj ezekről, mikor a te házadban ülsz, vagy mikor úton jársz, és mikor lefekszel, és mikor felkelsz."
    5 Móz. 6:1‭-‬2‭, ‬5‭-‬7

    "A gyermek szívéhez hozzátartozik az ostobaság..."
    Péld 22:15
    http://bible.com/920/pro.22.15.RÚF

    "Fiam, ne felejtsd el tanításomat, és parancsaimat őrizze meg szíved, mert hosszú életet, magas életkort és jólétet szereznek azok neked! Bízzál az Úr ban teljes szívből, és ne a magad eszére támaszkodj! Ne tartsd bölcsnek önmagadat, féld az Ur at, és kerüld a rosszat! Az Úr intését meg ne vesd, fiam, és dorgálását meg ne utáld! Mert akit szeret az Úr, azt megdorgálja, de mint apa a fiát, akit kedvel."
    Péld 3:1‭-‬2‭, ‬5‭, ‬‬7‭, ‬11‭-‬12
    http://bible.com/920/pro.3.1-12.RÚF

    VálaszTörlés
  22. Kedves Eszter!
    Hová lett, merre jár ?
    *
    Ugye tudja, hogy eddig itt még egyetlen helytálló KONKRÉT gyakorlati ellenvetés sem hangzott el, hogy miért is kellene a Waldorf-növendékek lelki üdvéért (rendszer szintű okok miatt) aggódni !
    Itt minden csak elméleti és spekulatív...
    Az ismeretlentől való félelem megnyilatkozásai...
    *
    Én elfogadom, hogy Ön személy szerint vallási szinkretizmusként élné meg, ha azt az icipici waldorfos tudást, amellyel Ön rendelkezik megpróbálná közelíteni a Bibliához és a keresztény hithez, de kérem számoljon azzal a lehetőséggel, hogy sem Önnek, sem Bagoly Gyula úrnak SEMMIFÉLE komolyan vehető mélyebb tudása nincsen a témával kapcsolatban !
    Sem gyakorlati-, sem háttér ismerete !
    (Ön tesz is egy erőteljes megjegyzést erre vonatkozóan 2017. július 12-én 22:23-kor.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Kedved Sokszáz!
      Kérem olvassa el a frissített blogposztot és akkor meg fogja érteni, hogy egy ideje miért nem reagáltam érdemben a különböző felvetésekre, felmerült kritikákra - és hogy érdemben miért nem fogok az ön felvetéseire sem feketét vagy fehéret mondani. Inkább írok egy saját posztot a Waldorfról. De köszönöm a hozzászólását.

      Törlés